نورالسّلام

موسسه قرآنی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی
مشخصات بلاگ
نورالسّلام

برگزار کننده ی کلاس های قرآن در سطوح مختلف
رشت، خیابان مطهری، خواهر امام، نرسیده به حرم مطهر، روبروی پوشاک حبیب‌زاده، بن‌بست شهید بهشتی، پلاک 63، تلفن: 3221204-0131

طبقه بندی موضوعی

۲۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۱ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۲۸ ق.ظ

پرسش‌های مهم، پاسخ‌های کوتاه استاد قرائتی (2)

  • چرا صالحان، گرفتار مشکلات هستند و مجرمان و گنهکاران، در رفاه به سر مى‏برند؟

از آنجا که خداوند اولیاى خود را دوست دارد، لذا اگر خلافى کنند، فوراً آنان را با قهر خود مى‏گیرد تا متذکّر شوند، چنانکه خداوند در قرآن مى‏فرماید: اگر پیامبر سخنى را که ما نگفته‏ایم به ما نسبت دهد، با قدرت او را به قهر خود مى‏گیریم: «لو تقوَّل علینا بعضَ الاقاویل لأخذنا منه بالیمین»( سوره حاقّه، آیه 44 - 45) و همچنین اگر مؤمنین خلافى کنند، چند روزى نمى‏گذرد مگر آنکه گوشمالى مى‏شوند. 

امّا اگر نااهلان خلاف کنند، خداوند به آنان مهلت مى‏دهد و هرگاه مهلت سرآمد، آنان را هلاک مى‏کند: «و جعلنا لمهلکهم مَوعداً»( سوره کهف، آیه 59) و اگر امیدى به اصلاحشان نباشد، خداوند حسابشان را تا قیامت به تأخیر مى‏اندازد و به آنان مهلت مى‏دهد تا پیمانه شان پر شود. «انّما نُملى لهم لیزدادوا اثماً»( سوره آل عمران، آیه 178) 

به یک مثال توجه کنید: 

اگر قطره‏اى چاى روى شیشه عینک شما بریزد، فوراً آن را پاک مى‏کنید. 

امّا اگر قطره‏اى چاى روى لباس سفید شما بچکد، صبر مى‏کنید تا به منزل بروید و لباس خود را عوض کنید. 

و اگر قطره‏اى روى قالى زیر پاى شما بچکد، آن را رها مى‏کنید تا مثلاً شب عید به قالى شویى ببرید. 

خداوند نیز با هرکس به گونه‏اى رفتار مى‏نماید و بر اساس شفّافیّت یا تیرگى روحش، کیفر او را به تاخیر مى‏اندازد.


  • آیا تشبیه بعضى انسان‏ها به حیوان در قرآن، جسارت و ناسزاگویى نیست؟


با نگاهى به منافع حیوانات و عملکرد بعضى انسان‏ها، تشبیه «اولئک کالانعام بل هم اضلّ»( سوره اعراف، آیه 179) را حقّ و منطقى مى‏یابیم؛ 

گران‏ترین لباس انسان، ابریشم، از حیوانات است. 

مهم‏ترین غذاى انسان، شیر و عسل و گوشت و ماست، از حیوانات است. 

حیوانات وسیله بارکشى و شخم زدن و منبع درآمد و اشتغال هستند. 

تمام کارخانه‏هاى پشم ریسى، چرم سازى، لبنیاتى و مرغدارى ودامدارى‏ها کارشان به حیوانات وابسته است. 

حیوانات بعضى معلّم بشرند. کلاغ، دفن مرده را به فرزند آدم و نسل او آموخت. 

بعضى گزارشگر انبیا مى‏شوند؛ هدهد گزارش انحراف مردم سبأ را نزد حضرت سلیمان آورد. 

بعضى محافظ انبیا مى‏شوند؛ تار عنکبوت پیامبر اسلام را در غار حفظ کرد. 

حیوانات قابل تربیت و آموزش هستند و لذا شکار سگى که آموزش دیده حلال است. 

حتى حیوانات آزار دهنده مثل مار، تنها کسانى را مى‏گزند که به آنها نزدیک شده باشند. 

با توجّه به مطالب فوق، آیا انسان‏هایى که از دور مردم آزارى مى‏کنند و مناطق دور دست را بمباران و موشک‏باران مى‏کنند، از مار بدتر نیستند؟ 

افرادى که شبانه روز براى مردم حیله و خدعه مى‏کنند و به خاطر رسیدن به هوسهاى بى انتهاى خود نسل انسان را به تباهى مى‏کشند، از حیوانات بدتر نیستند؟ 

آدم‏هایى که یک تنه صدها پرونده جرم و جنایت دارند، از درّنده‏ترین حیوانات پست‏تر نیستند؟


منبع: درس هایی از قرآن


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۱ ، ۱۰:۲۸
دوشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۲۵ ق.ظ

پرسش‌های مهم، پاسخ‌های کوتاه استاد قرائتی (1)

  • چرا خداوند دست به آفرینش زده و این همه موجود و از جمله انسان را آفریده است؟


اگر دانشمند خوش بیانى سخن گفت، نباید پرسید چرا سخن گفتى؟! زیرا علم و بیان او اقتضا مى‏کند که یافته‏هاى علمى خود را ارائه دهد. امّا اگر این دانشمند با آن همه کمالات ساکت شد و یافته‏هاى خود را کتمان کرد، زیر سؤال مى‏رود که چرا نگفتى؟ 

خداوندِ قادر حکیم مهربان که مى‏تواند از خاک، گندم و از گندم، نطفه و از نطفه انسانِ کاملى را بیافریند، اگر نمى‏آفرید جاى سؤال بود که چرا قدرت خود را به کار نگرفتى و چیزى نیافریدى؟


  • آیا خدا به عبادات ما نیاز دارد که فرمان داده نماز بخوانیم و رو به کعبه بایستیم؟


اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند چیزى به خورشید اضافه نمى‏شود و اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند، چیزى از خورشید کم نمى‏شود. خورشید نیازى به مردم ندارد که رو به او کنند، این مردم هستند که براى دریافت نور و گرما باید خانه‏هاى خود را رو به خورشید بسازند. 

خداوند به عباداتِ مردم نیازى ندارد که فرمان داده نماز بخوانند. این مردم هستند که با رو کردن به او از الطاف خاص الهى برخوردار مى‏شوند و رشد مى‏کنند. 

قرآن مى‏فرماید: اگر همه مردم کافر شوند، ذرّه‏اى در خداوند اثر ندارد، زیرا او از همه انسان‏ها بى‏نیاز است. «اِن تکفروا انتم و مَن فى الارض جیمعاً فانّ اللّه لغنىٌّ حمید»(سوره ابراهیم، آیه 8 .)


منبع: درس هایی از قرآن


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۱ ، ۱۰:۲۵
دوشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۱۹ ق.ظ

بچه های نورالسلام در راهپیمایی 22 بهمن

دهه فجر91

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۱ ، ۱۰:۱۹
سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۱، ۰۸:۴۸ ب.ظ

محرم 91

محرم 91


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۹۱ ، ۲۰:۴۸

خبرگزاری فارس: حفظ وحدت تکلیف شرعی همه مسئولین/طرح مذاکره با آمریکا حرکتی حیله‌گرانه است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، در پایان راهپیمایی با‌شکوه و دشمن شکن یوم الله بیست و دوم بهمن ماه قطعنامه‌ای در 10 بند قرائت شد.


در ابتدای این قطعنامه آمده است:« "وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَیَ الَّذِینَ استُضعِفُوا فِی الأَرضِ وَ نَجعَلَهُم أَئِمَّهً وَ نَجعَلَهُم الوَارِثینَ" (قصص/5)


حمد و سپاس بی‌پایان پروردگار قادر متعال را که در پرتو تعالیم پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و سایه‌سار شجره سبز و سربلند انقلاب مبارک اسلامی، ایستادگی و مقاومت امت سرفراز ایران اسلامی را به شمیم معطر تحقق وعده‌های الهی مبدل ساخت تا معنویت و دینداری، مشعل فروزان راه سربلندی و آزادی جهانیان گردد و حقیقت ناب انقلاب اسلامی و اندیشه‌های دینی و سیاسی حضرت‌امام خمینی(ره) درخشان‌تر از هر زمان دیگر، چونان حبل‌المتینی الهی، تمدن نوین اسلامی را به امت اسلامی نوید دهد و "ولایت فقیه" این یادگار تاریخی و گرانقدر روح خدا زمینه‌ساز انسجام، اتحاد، استقامت، پیشرفت و سرافرازی ایران و هدایت جامعه بشری به قله‌های صلاح و سعادت و رستگاری گردد.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ بهمن ۹۱ ، ۱۳:۱۵

سازمان تبلیغات اسلامی- صدور پروانه فعالیت جهت مؤسسه قرآنی نورالسلام در رشت

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان ، حمید کوه پیما اول بهمن ماه 91 با اعلام این خبر گفت : در راستای حمایت و واگذاری فعالیت های قرآنی به مؤسسات قرآنی مردمی، پروانه فعالیت مؤسسه قرآنی مردمی نورالسلام در شهرستان رشت صادر شد.

مسئول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان تصریح کرد : این پروانه فعالیت از سوی معاونت ارتباطات و امور اجرایی سازمان دارالقرآن الکریم کشور با همکاری دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان و با توجه به درخواست موسسات مردمی، صادر شده است.

وی یاد آور شد : علاوه بر موسسه فوق تاکنون 18 موسسه قرآنی جهت انجام فعالیت‌های قرآنی از قبیل آموزش قرائت، مفاهیم و برنامه‌های جانبی قرآنی(سطوح عمومی و تخصصی) در سطح استان گیلان مجوز و پروانه فعالیت دائم دریافت کردند.

کوه پیما تأکید کرد: گسترش فعالیت‌های قرآنی در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی از اهداف تأسیس مؤسسات قرآنی خواهد بود.


منبع: سازمان تبلیغات اسلامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۱ ، ۱۲:۱۹
شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۱۴ ق.ظ

انقلاب اسلامی در میان انقلاب های بزرگ جهان

این مقاله به مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب فرانسه و روسیه که بزرگ ترین انقلابات معاصر اروپا و جهان خوانده شده و منشاء رواج گفتمان لیبرالیستی و سوسیالیستی در قرن گذشته شدند، پرداخته و نشان می دهد که چگونه انقلاب اسلامی ایران، از جهات متعدد،عمیق تر، جدی تر و مردمی تر از آن دو بوده و گفتمان سومی را به بشریت معاصر عرضه کرده است.

در این مقاله سعی شده که انقلاب اسلامی با انقلاب های فرانسه و روسیه که از بزرگ ترین و معروف ترین انقلاب های جهان می باشند در وجوه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مقایسه شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۱ ، ۱۱:۱۴
شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۴۷ ق.ظ

علل پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم پهلوی

انقلاب ایران، در نوع خود، و نیز در مقایسه با دیگر انقلاب های جهان، از لحاظ تکوین، حرکت، روند و نتیجه آن دارای ویژگی های کم نظیری بود.وجه مشترک پیدایش همه انقلاب ها، کم و بیش یکسان است. همگی ریشه طبقاتی و اجتماعی دارند، هنگامی که ظلم و فساد و بی کفایتی نظام حاکم تحمل ناپذیر شد، توده ها به حرکت در می آیند، طغیان می کنند، نمایندگان سنتی خود را کنار می زنند و موانعی را که بر سر راهشان قرار دارد، درهم می کوبند تا رژیم حاکم را بر اندازند و به جای آن نظام جدیدی که امیال و خواست های آنها را تامین کند، بر پا سازند.

کمتر انقلابی است که صرفا ملی یا میهنی باشد. صرف وجود محرومیت های اقتصادی در جامعه، برای برانگیختن شورش و انقلاب، بسنده نیست. هیچ انقلابی موفق نمی شود مگر آنکه بر نیروهای مسلح تسلط پیدا کند، یا توان روحی و کارایی آن نیروها را تضعیف نماید و یا اینکه، آن نیروها، به انقلابیون بپیوندند. عواملی که انقلاب را شتاب می بخشد، بیزاری از اشرافیت، ناسازگاری های اجتماعی و اقتصادی و شدت محرومیت های تحمل ناپذیر، میان آنچه مردم می خواهند و آنچه به دست می آورند، می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۱ ، ۱۰:۴۷
شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۳۱ ق.ظ

فضائل آیة الکرسی از زبان رسول اللّه

«اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَّهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی اْلأَرْضِ...

خداوند، معبودی جز او نیست. او زنده پایدار است. نگیرد او را خوابی و نه نیمه خوابی؛ هر چه در آسمان ها و زمین است از آنِ او است. کیست آن کس که نزد او پایندانی کند مگر به دستور او؛ او به هر چه روبروی آنهاست و به هر چیز که پشت سر آنها است آگاه است و به چیزی از علم او احاطه نیابند جز آنچه خودش بخواهد. «کُرسیِّ» [قدرت و علم] او آسمان ها و زمین را فراگرفته است و نگهداریِ آنها بر او گران نباشد، او بلندپایه بزرگوار است.

* * *

باید دانست که از عادتِ خدای سبحان در این کتاب کریم این است که سه نوع سخن را با هم درمی آمیزد یعنی: علم توحید، علم احکام و علم قصص و این شیوه بهترین شیوه هاست نه باقی گذاشتنِ انسان در نوعی واحد، زیرا آن مایه ملال می گردد و اما هرگاه از نوعی از علوم به نوعی دیگر انتقال یابند، سینه بدان گشایش یابد و دل بدان شاد شود، پس گویی از شهری به شهر دیگر سفر می کند و یا از بوستانی به بوستان دیگر می رود و یا از خوردن طعام لذیذی به خوردن طعام دیگر می پردازد و شکّی نیست که این لذیذتر و دلاویزتر باشد. و چون در آیات گذشته از علم احکام و از علم قصص آنچه را که مصلحت دید یاد کرد، اکنون آن چه را که به علم توحید تعلق دارد یاد کرد و گفت: «اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ» و در آیه چند مسأله است:

* * *

مسأله نخستین: بیان فضایل این آیه است. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده اند که فرمود: این آیه را در هیچ خانه ای نخوانند مگر این که شیاطین سی روز آن خانه را رها کنند و ساحر و ساحره یی در آن درنیاید، چهل شب و از حضرت علی علیه السلام می آید که فرمود:

از پیامبر شنیدم بر چوب پاره های منبر در حالی که می گفت: هر کس آیةُ الکرسی را به دنبال هر نماز واجبی بخواند او را از وارد شدن به بهشت باز نمی دارد، مگر مرگ و بر آن مواظبت نمی ورزد [یعنی پیوسته نمی خواند [مگر صدّیقی یا عابدی و هر کس آن را بخواند وقتی که به رختخواب خود می رود. خداوند او را ایمن می دارد و همسایه اش را و همسایه همسایه اش را و خانه هایی را که گرداگردِ او است.

گویند: صحابه درباره فاضل ترین آیه در قرآن با هم سخن می گفتند، پس حضرت علی علیه السلام آنان را فرمود: شما درباره آیة الکرسی چه می گویید؟ آنگاه گفت: رسول صلی الله علیه و آله مرا گفت: ای علی! سید بشر، آدم است و سیّد عرب، محمد صلی الله علیه و آله و در این فخری نیست و سید کلام، قرآن است و سیّد قرآن، بقره است و سید بقره، آیة الکرسی.

و باز از حضرت علی علیه السلام روایت کرده اند که: چون روز بَدْر بود، من قتال کردم. آنگاه به نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدم تا چه می کند، چون آمدم دیدم که در سجده است و می گوید: «یا حیُّ یا قَیوُّمُ» و بر آن چیزی نمی افزاید؛ آنگاه باز به قتال بازگشتم. سپس باز آمدم و او همان کلمات را می گفت و همچنان می رفتم و می آمدم و به او می نگریستم و او بر آن گفتار چیزی نمی افزود، تا اینکه خداوند او را فتح داد.


منبع: حوزه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۱ ، ۱۰:۳۱
جمعه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۱، ۰۶:۰۴ ب.ظ

خداوند به زندگی مربیان قرآن برکت می‌بخشد

خبرگزاری فارس: خداوند به زندگی مربیان قرآن برکت می‌بخشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان انار، محمدحسین سعیدیان در مراسم محفل انس با قرآن کریم در مسجد صاحب‌الزمان (عج) این شهرستان با بیان اینکه کودکان باید کم‌کم و آرام قرآن را بیاموزند، اظهار داشت: هر کس به هر اندازه که قرآن را آموخت باید به دیگران هم همان اندازه بیاموزد.


وی با بیان اینکه هر کس قرآن را آموزش دهد، خداوند به زندگی او برکت می‌بخشد، افزود: عظمت قرآن به حدی است که لطف و رحمت الهی شامل حال مربیان و بهره‌‌مندان آن می‌شود.


با حضور استاد سعیدیان به مدت دو روز کارگاه آموزشی قرائت قرآن کریم با حضور مؤسسه‌ها، خانه‌ها و مجامع قرآنی شهرستان انار در دانشگاه آزاد این شهرستان برگزار شد.


سعیدیان تاکنون به 25 کشور خارجی برای تبلیغ امور قرآنی و دینی سفر کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ بهمن ۹۱ ، ۱۸:۰۴