نورالسّلام

موسسه قرآنی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی
مشخصات بلاگ
نورالسّلام

برگزار کننده ی کلاس های قرآن در سطوح مختلف
رشت، خیابان مطهری، خواهر امام، نرسیده به حرم مطهر، روبروی پوشاک حبیب‌زاده، بن‌بست شهید بهشتی، پلاک 63، تلفن: 3221204-0131

طبقه بندی موضوعی

۲۱ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

يكشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۱۱ ب.ظ

غذای مخصوص محرم در کشمیر+ تصاویر

مردم کشمیر در ایام محرم غذای مخصوص و جالبی طبخ می‌کنند که پختن آن حدود 2 روز به طول می‌انجامد.

خبرگزاری فارس: غذای مخصوص محرم در کشمیر+ تصاویر
  •  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کشمیر، با فرا رسیدن ایام محرم مردم منطقه کشمیر مبادرت به پخت غذای مخصوصی موسوم به «وازوان» می‌کنند.

این غذا تنها در 2 مناسبت در این منطقه طبخ می‌شود که یکی از آنها ایام محرم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۲ ، ۱۲:۱۱
شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹ ب.ظ

عزاداری با تدابیر شدید امنیتی+تصاویر

بزرگداشت دهم محرم سالروز شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان امروز با حضور گسترده مردم در میان تدابیر امنیتی در شهر هرات افغانستان برگزار شد.
به گزارش  فارس، مردم این شهر که از روزها قبل خود را آماده برگزاری مراسم عاشورای حسینی کرده بودند، با حضوری گسترده در خیابان‌های هرات، عشق و علاقه قلبی خود را به ساحت این امام بزرگ نشان دادند.

در ادامه تصاویری از این مراسم که در میان تدابیر امنیتی شدید پلیس برگزار شد آمده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۲ ، ۱۲:۰۹

مدیر مؤسسه قرآنی نورالسلام رشت با اشاره به اینکه مبنای زندگی باید بر اساس قرآن و تعالیم ارزنده آن باشد، گفت: مبنای استحکام خانواده‌ها تربیت قرآنی کودکان است.

زهرا طلوعی، مدیر مؤسسه قرآنی نورالسلام شهرستان رشت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه گیلان، با بیان اینکه این مؤسسه قرآنی از سال ۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، بیان کرد: مؤسسه قرآنی نورالسلام رشت از سال ۹۱ با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی کاملاً رسمی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۲ ، ۱۵:۰۰

پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش، ‌اتفاقات غیرطبیعی بسیاری رخ داد که منابع اهل سنت به 10 نمونه از آن‌ها نظیر جاری‌شدن خون از زیر سنگ‌ها، سرخ‌شدن آسمان، باریدن خون از آسمان، گرفتن خورشید و خون گریستن دیوار دارالاماره اشاره کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: اتفاقات عجیب بعد از شهادت امام حسین(ع) به نقل از کتب اهل سنت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۲ ، ۱۲:۰۸
جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۵۹ ق.ظ

۲۰جمله از رهبری درباره عزاداری اباعبدالله

من حقیقتاً هر چه فکر کردم، دیدم نمى‌توانم این مطلب - قمه‌زدن - را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است، به اطّلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضى نیستم. اگر کسى تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند، من قلباً از اوناراضى‌ام.
 در آستانه فرارسیدن محرم الحرام و ایام عزاداری شهادت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بیست جمله‌ی برگزیده از رهبر انقلاب درباره عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام را منتشر کرد:

* در زندگى حسین‌بن‌على علیه‌السّلام، یک نقطه‌ى برجسته، مثل قله‌اى که همه‌ى دامنه‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار مى‌دهد، وجود دارد و آن عاشورا است. ۱۳۷۱/۱۱/۰۶
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۲ ، ۱۱:۵۹
پنجشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۱۸ ق.ظ

اینجا کربلا؛ واقع در قلب منچستر + عکس

به گزارش تسنیم، شهر منچستر در شمال غرب انگلستان واقع شده با جمعیتی نزدیک به 3 میلیون نفر دومین شهر پر جمعیت انگلستان (بعد از لندن) است. این شهر در نسبت به شهرهای اطرافش موقعیتی مرکزی دارد و جمعیت آن همراه با شهرهای اطرافش به 10 میلیون نفر می‌رسد. ده‌ها هزار مسلمانان در منچستر و شهرهای اطرافش زندگی می‌کنند. سابقه 300 ساله شهر و دانشگاههای آن در عرصه نوآوری علمی و صنعتی، آن را محلی برای اسکان مهاجران از ملیت‌های مختلف و ورود سالانه 40 هزار دانشجو به دانشگاه‌های منچستر، سالفورد و متروپلیتن قرار داده است. این تعداد عظیم مهاجران و ورودیان به دانشگاه‌، موقعیت و فرصت خوبی را برای معرفی و پیام‌رسانی مکتب تشیع و فرهنگ اصیل ایرانی به جوانان تشنه معرفت فراهم ساخته است.

در چند قدمی دو دانشگاه اصلی و پردانشجوی منچستر و متروپلیتن در این شهر مرکز اسلامی منچستر واقع شده که بزرگترین مرکز دینی ایرانیان پس از «مرکز اسلامی لندن» و یکی از بزرگترین مراکز مسلمانان در شمال غربی انگلستان است. ساختمان این مرکز در ابتدا یک کارخانه پخت نان بوده و حدود 30 سال پیش به همت تعدادی از خیرین خریداری و پس از بازسازی به عنوان مرکز اسلامی یا مسجد (عنوانی که برخی از ساکنان منچستر برای آن به کار می‌برند) مورد استفاده قرار گرفت. در طول سه دهه اخیر تعداد زیادی از ساکنان شمال غرب انگلستان با گرایشات اسلامی از این مرکز برای تقویت پایه‌های ایمانی و اعتقادی خود بهره برده‌اند و صدها نفر هم در همین مرکز به دین مبین اسلام گرویده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۲ ، ۰۰:۱۸
چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۲، ۰۴:۰۲ ب.ظ

نقل قول تکان دهنده پناهیان از آیت الله بهجت

حجت الاسلام علیرضا پناهیان شب گذشته در دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه آیت الله بهجت سخنی گفته‌اند که من وحشت می‌کنم که آنرا جدی بگیرم و ان شاءالله برای موعظه ما گفته‌اند. ایشان می‌فرمایند: «همه ما شمر بالقوه‌ایم»، گفت: دفاع مقدس کاری کرد که نوری که در وجود خیلی‌ها بود تجلی کرد. در سختی هاست که تجلی‌های خوب از آدم‌های خوب ظاهر شود.
به گزارش   مهر، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد به ارائه سخن پرداخت که متن این سخنرانی از نظر شما می گذرد. 

در برخی از این مباحثی که خدمت شما عرض می‌کنیم، گاهی ممکن است به ظاهر تلخی‌هایی دیده شود. اینها ناشی از حکایت واقعیت‌هاست. در دنیا واقعیاتی وجود دارد. خیلی‌ها بنا ندارند این تلخی‌ها را به صراحت به زبان بیاورند. من دأبم این نیست که از واقعیاتی که ما را احاطه کرده است حرفی نزنم که مبادا کسی  از دین زده شوند. دین هیچ تلخی‌ای ندارد. این خلقت خداوند است که تلخی‌هایی دارد. که خداوند در قرآن کریم صراحتا می‌فرماید: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ(البلد/ آیه ۴) امتحان هم چیزی از این قبیل است. مقدرات الهی از این قبیل است. تلخی‌ها و شیرینی‌هایی دارد. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۲ ، ۱۶:۰۲
چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۰۷ ب.ظ

سنت های عاشورایی که کمتر دیده اید+تصاویر

به گزارش  مهر، آئین های عزاداری عاشورایی در ایران قدمتی به درازای تاریخ دارد. آئین هایی که هنوز و با گذشت سالها و قرنها، همچنان زنده نگه داشته می شوند. هرچند دیگر برای کسی آشنا به نظر نیایند. این گزارش، شما را با بخشی از این سنت های عاشورایی در گوشه و کنار ایران آشنا می کند:

قزوین: از طبق کشی تا بیل برداری زنان

طبق ‌کشى، مراسم خاص شهر قزوین است که در آن طبقى از چوب به ارتفاع حدود یک و نیم متر و قطر یک متر که بیشتر قسمت‌هاى آن آینه ‌کارى شده تهیه مى‌کنند که این طبق استوانه‌اى شکل را بر سر گذاشته و حمل مى‌کنند.

تشییع نمادین شهدای کربلا هم از جمله آئین های زنانه در این استان است. سیزدهم محرم هرسال، بانوان قزوینی به یاد امام حسین(ع) و یاران با وفایش به صورت نمادین شهدای دشت کربلا را تشییع می کنند.

در این مراسم که از مسجد علی اکبر(ع) آغاز شده و با حرکت دسته های عزادارای به سمت امامزاده حسین(ع) قزوین برگزار می شود خیل باشکوه بانوان سوگوار قزوینی با عزادارای و سینه زنی در سوگ یاران با وفای سالار شهیدان امام حسین(ع) پیکرهای شهدای کربلا را به صورتی سمبلیک ونمادین تشییع می کنند.

در روز سیزدهم محرم، یک آئین دیگر هم برگزار می شود. در این آئین زنان قزوینى در مسجد على‌اکبر جمع مى‌شوند، عده‌اى با بیل و کلنگ و عده‌اى با دست گرفتن پیکرهاى پارچه‌اى بدون سر، به دور شهر مى‌چرخند و دوباره به مسجد برمى‌گردند و سینه‌ زنى و نوحه‌خوانى مى‌کنند. این آئین، اشاره ای به خاکسپاری اجساد مطهر شهدای کربلا توسط زنان قبیله بنی اسد دارد.

در روز سیزده محرم بعد از واقعه کربلا که کسى جرأت نمى‌کرد جنازه‌هاى یاران امام حسین(ع) را دفن کند، زنان طایفه بنى‌اسد جمع شدند و به‌خاک کردن جنازه‌ها پرداختند.

 

مازندران: نخل گردانی 300 ساله و کرب زنی

روستای اورطشت یکی‌ از روستاهای سرسبز بخش سرخرود شهرستان محمود آباد بوده که دارای ۱۲۵ خانوار و ۳۶۰ نفر جمیعت بوده و آیین نخل گردانی از پرجاذبه ترین آیین های عاشورایی این منطقه به شمار می رود.

هر ساله آیین نخل گردانی اورطشت با قدمتی حدود 300 سال در دو روستای اورطشت و عبداله آباد در تاسوعا برگزار می شود. در این آیین دو نخل که یکی به نماد تابوت امام حسین (ع) و دیگری به نماد تابوت حضرت عباس(ع) به عنوان نخل های برادر براه می افتد و نخل اورطشت پس از سلام دادن به نخل عبدالله آباد به سمت تکیه افرا تخت و همچنین اماکن وقفی امام حسین (ع) در آن محل حرکت می کند.

مراسم کرب زنی هم از جمله آئین های سنتی مازندران است که هنوز در شهر «لاهیجان» برگزار می شود.کرب تکه چوبی است تراشیده شده، به اندازه ای که در کف دست جا می گیرد و سطح بیرونی آن صاف است و در پشت آن بندی قرار دارد که به پشت دست می افتد.

کرپ در کف دست قرار می گیرد و انگشتان بر گرد آن حفاظ می شوند، یک جفت کرپ را در دست می گیرند و به آهنگ نوحه ای که خوانده می شود آنها را بر هم می کوبند و کرپ زنان ضمن هماهنگی و همنوایی با هم نمادی از همدلی و اتحاد از خود نشان می دهند و ناله کرپ آنا بیانگر ناله جمادات و زمین و زمان بر حسین (ع) و یارانش است.

معمولا خراطان، چوب‌های کرب را تهیه می‌کنند که دسته‌های گرد آن باعث می‌شود تا هنگام استفاده افراد، دست حالت راحتی داشته باشد، همچنین دو لبه صاف دارد که همانند سنچ به هم زده می‌شود لذا دسته‌های گرد، به طور معمولی ۲۱ ضرب را می‌زدند اما نخبه‌هایی که هنرمندانه این ۲۱ ضرب را می‌زدند اندک بودند و کارهایشان بسیار زیبا بود.

نوحه‌ای که در مراسم کرب‌زنی خوانده می‌شود ۲۱ ضرب دارد که از تک ضرب شروع شد و همین طور دو، سه و پنچ ضرب به بالا، تا اینکه ۲۱ ضرب کامل شود، همچنین گروه نخبه، وسط دایره کرب‌زنی می‌ایستد وقتی مداح در مراسم کرب‌زنی شروع به خواندن کرده و به ضرب بیست‌ویکم می‌رسید، گروه نخبه که در مرکز دایره قرار دارند با حرکتی هماهنگ و رو به بالا به طوری که گویی از زمین به سوی آسمان پرواز می‌کنند و سپس از پشت سر و از زیر پاهای افردا، کرب را می‌‌زدند.

 

گلستان: دسته چوبی

شهر گرگان نیز در این ماه آیین های خاص خودش را دارد که از جمله آنها می توان به دسته چوبی اشاره کرد. در شب دوازدهم ماه محرم که شب سوم شهادت امام حسین(ع) است، از بعضی محلات قدیم گرگان مانند سبزه مشهد، سر پیر، دباغان و میخچه گران دسته چوبی عازم محلات دیگر می شوند.

در آئین دسته چوبی، عزاداران یک چوب یا نی به طول یک متر را به طور عمودی به دست می گرفتند و بر بالای سر می بردند و آن را به بالا و پایین حرکت می دادند و با دست دیگر سینه می زدند و نوحه های خاصی را در مسیر راه می خواندند.

تشکیل دسته چوبی با روشن کردن چند مشعل و به دست گرفتن چوب انجام می شود، آن گاه با شعار «مدد یا علی» حرکت عزاداران به سمت محلات دیگر آغاز می شود.

بر سر هر چوب فلز یا قپه ای گرز مانند یا فلز برنجی شش پر (شش گوش) نصب میشد. افراد دسته چوبی غالبا در میدانگاهی محلات به عزاداری می پرداختند. تعدادی از آنها مشعل گیر بودند. آنها مشعل هایی را به دست می گرفتند تا فضای مراسم عزاداری را روشن نگه دارند."

شاه بیت مراسم دسته چوبی این است:«ما غلامان علی/ چوُ به دوران مِزَنیم/ تیر بر فرق یزید نامسلمان مِزَنیم.» سپس مشعل داران این مشعل ها را در محل می گردانند.

 

زنجان: بزرگترین دسته عزاداری جهان

حسینیه اعظم زنجان این روزها یکی از شناخته شده ترین محفل های عزاداری است. آن هم به خاطر تعداد کم شمار عزادارانش که این هیئت را به بزرگترین دسته عزاداری جهان تبدیل کرده است.

شاه بیت امسال دسته حسینیه اعظم زنجان بر اساس نوحه معروف زینب، زینب، مرحوم موذن زاده، این اشعار انتخاب شده است:«عباس، عباس، عباس/ شاه شهدا عباس اعلام کرد و افزود: عباس، عباس، عباس/ ماه شهدا عباس»

در این راستا نوحه دومی هم برای این دسته انتخاب شده که این است.جماعت یادگار حیدرم من/ عزیزه مصطفیه یاورم من دبیر دفتر من/ وزیر لشکرم من

 

تبریز: تعطیلی هفت روزه بازار

بازاریان تبریز از هفتم محرم به مدت یک هفته حجره های خود را تعطیل می کنند، ادامه داد: با این حال حجره هایی که در مسیر عزدارای قرار دارند، حجره های خود را برای پذیرایی از دسته های عزاداری آماده کرده و با چای، خرما، نان، پنیر و شربت از آنان پذیرایی می کنند.

یکی از نکات جالب و قابل توجه عزاداری محلات در بازار، ترکیب منظم هئیت هاست؛ به طوری که هر محله، سه دسته عرب، عجم و زنجیززن دارد که با ورود محله به محل عزاداری در بازار به ترتیب وارد بازارچه و تیمچه ها شده و عزادارای می کنند که غالبا در بازار مظفریه (بازار فرش فروشان) به کار خود پایان می دهند.

نخست دسته عرب محله با لباس هایی سر تا پا مشکی به سبک اعراب وارد بازار شده و با نظم و سبک خاص دو دستان خود را بر سینه هایشان می کوبیند، سپس دسته عجم که کت و شلوار بر تن دارند به صورت آرام و منظم با یک دست بر سینه می کوبیند و در پایان زنجیرزنان آن محله، بر کار محله در روز عزاداری خاتمه داده و هئیت ها به محله خود باز می گردند تا در مساجد عزاداری کنند.

لرستان: عزاداری با گِل

مردم خرم آباد و استان لرستان ماندن در خانه را در روز عاشورا ناثواب می دانند. آنها از ابتدای روز در اولین خیمه گاه گل بر سر و شانه می گذارند و پس از مراسم عزاداری در تکیه های محلات شهر در قالب دستجات سینه زنی و زنجیر زنی به سمت مرکز شهر حرکت می کنند.

آئین خاص گل مالی در لرستان دارای چند مرحله است که از روز هفتم محرم که به روز " تراش عباس" موسوم است، شروع می شود. در روز هفتم محرم همه عزاداران حسینی به حمام رفته و پس از اصلاح سرو صورت و نظافت کامل، لباسهای تمیز می پوشند که این روز را "تراش عباس" می نامند.

از این روز به بعد، عده ای برای افروختن آتش در صبح عاشورا به جمع کردن و گردآوری هیزم در سطح شهر می پردازند تا اگر در روز عاشورا برف و باران ببارد و احیانا هوا سرد باشد عزادارانی که درگِل می افتند (مراسم گِل افتادن) از سرما حفظ شوند.

پس از گردآوری هیزم ها حوضچه های مخصوص خاک آماده می شود. این در حالیست که تلاش برای گردآوری خاک پاکیزه و مقدس بسیار حائز اهمیت است. در برخی مواقع در خاک تهیه شده برای روز عاشورا هیئات مذهبی از تربت کربلا نیز استفاده می کنند.

نزدیک های غروب روز تاسوعا برخی جوانان هیئتی مامور درست کردن حوضچه‌های مخصوص درست کردن گل روز عزای امام حسین(ع) می شوند. امروز این حوضچه ها در قالب یک مستطیل فلزی و یا آجری در کنار خیابان محل خیمه عزای هر محله درست می شود.

در مجموع همزمان با روز تاسوعا عزاداران خاک نرم و مخصوصی بنام گل باغچاله (گل رس) را مهیا کرده و در میدانهای بزرگ و کوچک که معمولا با آجر چینی در جلوی خیمه ها و تکیه های شهر درست می شود می ریزند و در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و گل روز عاشورا را فراهم می کنند.


منبع: خبرگزاری مهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۲ ، ۱۵:۰۷
دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۳۷ ب.ظ

وصیت نامه امام حسین (ع)

«بسم الله الرحمن الرحیم ...؛ این وصیت حسین‌بی‌علی است به برادرش محمد حنفیه. حسین گواهی می‌دهد به توحید و یگانگی خداوند و این که برای خدا شریکی نیست و محمد (ص) بنده و فرستاده اوست و آئین حق ( اسلام ) را از سوی خدا ( برای جهانیان ) آورده است و شهادت می‌دهد که بهشت و دوزخ حق است و روز جزا بدون شک به وقوع خواهد پیوست و خداوند همه انسان‌ها را در چنین روزی زنده خواهد نمود. »
امام در وصیت نامه‌اش پس از بیان عقیده خویش درباره توحید و نبوت و معاد، هدف خود را از این سفر این چنین بیان نمود:
« من نه از روی خودخواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای فساد و ستمگری از شهر خود بیرون آمدم؛ بلکه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهی از منکر و خواسته‌ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت و قانون جدّم، رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم، علی‌بن‌ابیطالب (ع) است. پس هر کس این حقیقت را از من بپذیرد ( و از من پیروی کند ) راه خدا را پذیرفته است و هر کس رد کند ( و از من پیروی نکند ) من با صبر و استقامت ( راه خود را ) را در پیش خواهم گرفت تا خداوند در میان من و بنی‌امیه حکم کند که او بهترین حاکم است.
و برادر ! این است وصیت من به تو و توفیق از طرف خداست. بر او توکل می‌کنم و برگشتم به سوی اوست. »

منبع: خبرگزاری سلام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۲ ، ۱۵:۳۷
سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۴۱ ب.ظ

عشق

 عشق یعنی کوچه کوچه انتظار               رؤیت خورشید در باغ بهار
عشق یعنی با جنون تا اوج‌ها                    رفتن از ساحل به بام موجها
عشق یعنی یک تغزل شعر ناب                  مثنوی‌های خدای آفتاب
عشق یعنی سوختن با شعله‌ها                سبز گشتن در شکوه قله‌ها
عشق یعنی های های اشک‌ها                 در فرات بی‌وفا با مشک‌ها
دست‌افشان رقص سرخی واژگون                سعی در محراب با قانون خون

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۲ ، ۱۵:۴۱